понеділок, 28 жовтня 2013 р.

Євген Ступка : "Гітар б їм гарних купити. І змусити займатися музикою професійно"

Нещодавно прочитав на одному з сайтів прочитав інтерв'ю з Євгеном Ступкою. Дуже сподобалось, в дечому надихнуло. Тому вирішив його опублікувати на своєму блозі.
Наперед вибачаюсь через неточності в перекладі. Перекладав Google а часу перечитувати не було(я студент. в них завжди часу нема).




Для довідки: Евген - один з кращих саунд- продюсерів України . Серед його заслуг можна виділити запис першого успішного альбому Океан Ельзи - « Янанебібув » , керівництво телеканалом MTV Ukraine на момент його запуску та багато -багато іншого. Інтерв'ю виходить з великою затримкою ( розмова відбувалася на початку квітня 2013 року) , але суть бесіди не втрачає актуальності .


Чого , на Вашу думку , не вистачає молодим українським гуртам ?

Гітар б їм гарних купити. І змусити займатися музикою професійно.

Тобто , Ви вважаєте , що проблема саме в апаратурі і рівні?

У нас дуже низькі стандарти тієї людини, яку називають музикантом. У нас музикантом називається людина, яка вміє грати на інструменті. А в Америці музикантом називають людину, яка віртуозно їм ( інструментом ) володіє. І ще , бажано , в декількох стилях. Інший рівень підготовки.

Це як у солдатів . Можна провести селянинові тримісячні курси , дати гвинтівку і кирзові чоботи. Солдат ? Солдат . А інша справа - солдат , який 4 роки цим займався. У нього теж є кирзові чоботи і гвинтівка , але він цією гвинтівкою може перебити сотню селян. У музиці те ж саме - низький рівень підготовки. У всіх цих муз. училищах , якщо людина хоч трохи талановитий і вміє грати - він вже король . І він розслабляється , перестає займатися. Навіть самим-самим талановитим потрібна довга нудна робота над собою. Ось тоді людина починає грати або співати по-справжньому. Тоді в рок -групі нарешті починає потрапляти басист з барабанщиком один в одного і т.д. А саме воно не вийде.

Але є маса американських , британських груп , які починали як аматори. Що їм забезпечило успіх : велика праця , постійні репетиції або щось ще?

Я не знаю. Але я знаю , що ставлення завжди інше . Група Beatles , яка починала як аматори , відмінно грала .

Коли гітарист починає грати і проводить перші три роки в обнімку з гітарою , то незабаром починає розуміти , що йому потрібна справжня гітара . А справжня гітара не продається в магазині. В Америці - продається , а тут - ні. Для того , щоб зрозуміти яка гітара , потрібно їх багато перепробувати . І не так , що зайшов у магазин , спробував три гітари , вибрав четверту : «Клас , вона зеленого кольору , мені підходить ». Ні, це інструмент , з ним жити треба. А ще гітара не грає без підсилювача. А підсилювач не звучить без динаміка . І підсилювачі теж різні бувають . Підсилювач з динаміком - це половина гітари. У нас немає цієї культури. У нас дуже мало музикантів , гітаристів або басистів , у яких є ось ця друга половина інструменту - гітарний підсилювач і динамік. У нас це дуже велика рідкість і вважається , що це розкіш.

Якщо у людини в голові ( і в серці , і в душі ) є що сказати , то він бере це все в руки , починає грати , і у нього виходить прекрасна музика. Усе народжується в боротьбі .

Ви в одному зі своїх інтерв'ю говорили , що можете назвати мільйон знайомих , які скажуть , що якщо у них є мікрофон і дві колонки - у них повноцінна студія . Тобто , Ви вважаєте , що це неправильно , і студія повинна бути професійною ?

Не зовсім . Уявімо , зайшов я на Бессарабку [ Бессарабський ринок - прим. ] Купити яблука . Є маленькі по три , більше по п'ять . Дорогі професійні студії - ті , що по десять , повинні бути дорогими. А кімнатні студії повинні бути по три.

Якщо молода група хоче записатися , і у неї , звичайно ж , немає грошей , то чи підійде для них запис в кімнатній студії?

Так. Можна на айфон на репетиційній базі записати , на найпростіший диктофон - це буде відмінна запис . Якщо там класна музика , то буде добре .

І куди потім з цим записом ?

В інтернеті вона відмінно зайде . Якщо музика гарна , її можна записувати на диктофон , який зараз є в будь-якому телефоні ( ще й відеокліп знімати відразу). Я не жартую зараз . Дійсно , вона в інтернеті працюватиме . Принаймні , ці люди зберуть першу сотню своїх фанатів. Якщо їх музика комусь потрібна.

До того ж , зараз є краудфандінг . З цим записом можна прийти і сказати : «Хлопці , зберіть нам тисячу доларів , ми підемо на дорогу репетиційну базу , проведемо там три дні , запишемо першу свою демо- запис (ну , нормальну )».

У мене одна знайома група так п'ять тисяч гривень зібрала .

Ну правильно . Якщо їх музика комусь подобається , люди дадуть по 10-20 грн , по 50 . Я вважаю , це нормально.

Ось прийшли дві людини : один з гітарою , другий співає - і все , вони вже заспівали , це рок -н- рол. Не треба ніяких там лазерів , дорогих гітар. Можна взяти гітару і показати свою музику , маючи Трембіту [ бюджетна марка гітар - прим. ] За 300 грн.

Ну , не дарма ж тоді Muse , хоча вони визнані музиканти , тягають за собою величезні частини декорацій , світлових шоу і т.д.

Це наступний рівень. Я не знаю , звичайно , історії групи Muse , але складно уявити собі ситуацію , в якій люди , які вирішили зайнятися музикою , сказали : « Так , хвилиночку , зараз , нам потрібен 500 метрів репетиційний зал , тут , значить , декорацію зараз поставимо , тут ми зараз світло повісимо . Художник по світлу , давай сюди ! Все, повісимо портали , поставимо Zinteco , а потім почнемо пісні складати ».
фото з звичайного концерту Muse

Ні, так не буває. Пісня завжди первинна. Ну , або мелодія. І саме думка , яка укладена в цю мелодію , потім збирає навколо себе підсилювачі думки. Це всього-навсього підсилювачі . Якщо я заспіваю зараз пісню під гітару , її зможуть почути 5 чоловік у кімнаті . Якщо в кімнаті збереться 30 осіб , то треба , напевно , взяти ще одного гітариста . Якщо збереться 100 людей , то це треба перемістити в клуб і включити колонки.

Звичайно , он зараз ТНМК катаються з симфонічним оркестром ( 100 осіб). Вони ж йшли до цього 15 років. І це не один приклад. Океан Ельзи теж грали з симфонічним оркестром. Але первинна завжди думка яка проникає в серця людей.

Яка роль саундпродюсера в групі? Чи критичний він , і чи можна без нього?

Та можна, звичайно . Роль саундпродюсера в групі дуже залежить від групи . Саундпродюсер робить запис . Є різні продюсери , і вони по-різному працюють. Я , наприклад , нещодавно вносив дуже великі корективи і в манеру виконання , і в те, як воно зазвучить , і в інструментарії , які використовуються і т.д. Є кілька проектів , на які я надав трохи більше уваги , ніж , може , навіть потрібно було. Звичайно , якщо аудиторія прийняла цю музику , то група йде з цією музикою далі до людей , їде в тури і наступні пісні пише вже в цьому руслі.

А буває , що ні, приходить готова група . Ось ми Дорна писали тільки що . Моя роль там була взагалі мінімальною. Він прийшов і знав , що хотів . Просто йому треба було дещо технічно втілити . Вийшло дуже класно.

Буває по -різному. Буває таке , що ми робимо на замовлення . Замовляють нам , як Muse , ми і робимо , як Muse. Тому роль , часом , величезна .

Але , знову-таки , якщо у групи немає пісень , немає вокаліста , хоча б , цього самого головного людини , який думка відправляє , - нічого не допоможе. Навіть якщо є фантастичний басист і гітарист , а вокаліста ні - не допоможе. До мене півроку тому звернулася починаюча група , попросила зробити запис . Вони працювали з іншим продакшном , з хорошим . Я послухався їх пісні , навіть сходив на концерт , і кажу менеджменту цієї групи : «Ви хочете , щоб я зробив вам краще , ніж ви робите в іншому місці? » Вони кажуть: «Так». Я сказав , що не можу цього зробити , тому що там роблять добре . Вони кажуть: «А чому ж ми не популярні? » « А тому що вам треба міняти вокаліста. Якщо ви поміняєте вокаліста на кого-небудь хорошого , краще, ніж є , - я готовий працювати ». Так я з ними і не спрацювався .

Я бачу одну принципову проблему в розвитку будь-якого колективу . Група доходить до певного рівня андерграунду , виступає в найбільших клубах , але далі впирається в якийсь прозорий стелю. У якийсь момент вони дійшли до певного рівня , і не знають як йти далі. Чому у нас в країні так відбувається? Тому що у нас не вибудувана якась екосистема розвитку груп ?

Ну є ж групи , які йдуть далі.

Але всі гранди розгойдалися вже років 10 тому або близько того.

Якщо ти йдеш по дорозі , і дорога закінчується , і ти не знаєш , куди йти далі , тобі потрібно звернутися до людей , які знають , куди далі . А це , часом, буває найскладніше.

Але є ж групи , які проходять цей шлях. І це ж не одна група , і не п'ять , і не десять.

Ви вже дуже давно на цьому ринку. Як Ви вважаєте , наскільки принципово змінився рівень матеріалу за останні 10-15 років? Виросли або все там же ?

Ви знаєте , я зараз не знаю самого свіжого з того , що тут відбувається. Воно вже майже не потрапляє в моє поле зору , тому що багато хто думає , що у нас тут дуже дорого.

Я , до речі , спілкувався з групою , яка говорила , що до вас неможливо потрапити .

І вони праві! ( сміється)

Я от зараз не бачу української музики. Я бачу яку завгодно : європейську , англійську , американську ... Але я не бачу української музики. Я не бачу групи Океан Ельзи , я не бачу гурту ВВ .

У якому плані , не бачите ?

Ну , нової . Все воно якось відходить від « українськості ». Найчастіше воно західне , або якесь проросійське . Але воно частіше західне , звичайно. Наприклад , 10 років тому був величезний сплеск української рок -музики.

Зараз дуже багато груп співають англійською , орієнтуючись на західний ринок , тому що вважають , що тут нема чого ловити .

Дуже багатьом групам , які до мене приходили , я давав рекомендацію , яка називається «валіза ». Приходить до мене хлопець - талановитий ...! Я кажу , став свою музику. Шикарно всі , клас ! Але « іноземщиною » , англійська мова і т.д. Він запитує , що йому робити. Я кажу:

- У тебе є валізу ?

- Так.

- Ось всі речі туди збирай і їдь до Лондона. І задавай ці питання там . Там ти досягнеш успіху через 10 років. Може , і не станеш The Beatles , але по клубах точно будеш грати . Будуть концерти , диски і все на світі .

Я навіть спробував недавно зробити лейбл , який би таких талановитих людей просував на захід. Але , на жаль , я не можу знайти людей , які могли б за це взятися.

У нас занадто маленька кількість професіоналів цій сфері?

Таких професіоналів взагалі немає. Я шукаю талановиту людину, яка б вчепився в це зубами і пробив би нішу. Гроші в це вкладати неможливо. Тому, звичайно , тут дуже складно талановитим людям , які вже виросли на світовій культурі . Вони інтегровані в цю світову культуру , і в своїй творчості оперують культурними кодами , які створені не тут , не для цієї аудиторії.

Яскравий тому приклад всі ці конкурси. Ось я брав участь у « Голос Країни » , був у команді з Арбеніною . Як тільки ти починаєш оперувати культурними кодами , чужими аудиторії , то найталановитіших просто не бачать. За них не голосують , аудиторія не розуміє , що вони говорять. Як тільки майор міліції виходить і співає Лепса , відразу його бдижжжь ! Ну , людям подобається , і в цьому немає нічого поганого. Хороша пісня - «Панове офіцери» . Дійсно гарна пісня. Просто вона несе в собі певний сенс , адресований певним людям , розповідає про життя певних людей і так далі.
Це вже вікова група виходить?

Це такий собі зріз аудиторії. Неможливо порівнювати пісню Лепса з піснею якогось Jamiroquai . Це все одно , що порівнювати ковбасу і синтезатор .

Ну аудиторія ж має поступово переходити до західних стандартів якості?

А навіщо ?

Тобто , ми так і будемо слухати Лепса цілими поколіннями ?

Припустимо , я заходжу на якусь дискотеку. Припустимо , занурююся в сучасну танцювальну музику. І я розумію , що ось все те , що ми чуємо зараз - це те ж саме , що було в 94- 95- х роках. Нічого взагалі не змінилося. Взагалі . Жодного звуку . Просто трохи стала краще запис . І нічого , людям подобається.

Я розумію , що мені нудно це слухати , тому що я знаю першоджерела , і для мене це просто якісь смішні переробки. Але я зі своїм поглядом , мені 38 років , розумію , що якщо я зараз вступлю в діалог щодо цього з якихось умовних діджеєм (якому 22 , який це все грає і який ніколи не слухав групу Massive Attack , наприклад) , то я буду для нього вже дідком з якимись незрозумілими групами. Просто відсталим . Це при тому , що я -то відсталим себе ну ніяк не вважаю.

Але проте , хедлайнери Glastonbury 2013 - це Rolling Stones.

Випадковість . (сміється ) Ні , я жартую , звичайно. Але там величезна аудиторія і , звичайно ж , туди прийде дуже багато людей 35 + . Спеціально . А хто там ще є ?

Arctic Monkeys , Portishead . З нових , швидше , Foals . А з таких древніх навіть не знаю кого ще згадати.

Я б з'їздив на Portishead .
 Glastonbury 2013
Добре , давайте перейдемо до питання власного просування . Інтернету досить ?

Є молоді проекти , які взагалі по радіо не грають. Вже багато таких проектів. Знову-таки Дорн так виріс . Його ж радіо не грало.

Начебто , вже грає.

Зараз воно вже не може його не грати , не має права. Але спочатку ж не грало . Пісня рік пролежала на всіх станціях. Усі казали: « Ні-ні -ні -ні -ні , « шось це не ті »і т.д.

У Дорна дуже якісний звук , який принципово відрізняється від більшості поп- музикантів.

Дорн взагалі молодець. Встановив нову грань в поп -музиці. Новий стандарт . Він сказав , що можна не так , як усі. І за це йому , звичайно , величезну повагу .

Ось з Йолкою у нас теж вийшло свого роду стандарт встановити . Ми показали , що можна робити відверто попсові пісні , але з живими інструментами , щоб воно все дихало , щоб це була справжня музика. Хоча пісні володіють певною , так би мовити , часткою « сопливості ».

Але за кордоном , по-моєму , споконвіку музиканти навіть попсу грають з живим звуком.

А там завжди так грають. Це у нас придумали крутити запису на стадіонах. І ця культура сильно прижилася. Але зараз вже розподілився ринок. Зараз чітко є ринок рок -музики , який стадіони збирає , і є ринок всяких там груп Дівич- , жіночо- ...

Під корпоративи ?

Так. Є спеціальні продюсерські центри , які на цьому спеціалізуються. І якщо всіх їх разом зібрати у Палаці Спорту , то вони навіть його чверть не заповнили . А є групи , як Земфіра. « Клац » і все , квитків немає .

Але все одно , навіть Океан Ельзи дають корпоративи .

Ні, ну корпоратив - це корпоратив . Це коли музикантів запросили зіграти , і вони зіграли. Є там своя ціна і т.д. Це коли хтось один хоче. Це ж зазвичай одна людина. Припустимо , у нього день народження. Він каже: «Хочу , щоб Том Йорк у мене був». Дзвонять Тому Йорку і кажуть: « Том ! Ало ! Come to Kiev , dj for us ! »Том Йорк говорить :« Добре , я їду ! »

А інша справа це спілкування артиста з його аудиторією. Це коли 10 тисяч людей хочуть , щоб цей артист приїхав , і вони купують квитки. У цьому різниця. На корпоратив просто прийдуть , побухати , потанцюють ... Різний ринок. Зрозуміло , що стадіонний артист на корпоратив коштує в 10 разів дорожче , ніж будь-який « суповий набір» . Звичайно , дуже шкода спостерігати зараз те , що Димна Суміш закрилася . Група ТОЛ , якої я ніколи , звичайно, не симпатизував особливо - теж. Все одно прикро.

Через що ? Грошей немає або творчого зростання ?

Як ми і говорили , вперлася в скляну стелю і все. Це дуже складно , долати невидимий бар'єр. Він є у кожної групи. Це складніше , ніж жити , писати пісні і їх співати. Там починаються вже серйозні питання маркетингу . Якщо самі музиканти не володіють, і з боку немає людини, яка б органічно впроваджував це все , то їх чекає той самий скляна стеля . Не пам'ятаю , чия це цитата , але : « Сучасна група - це відділ маркетингу , який пише пісні». А сучасна поп- музика це взагалі давно вже просто маркетологи , які пишуть пісні , чітко потрапляючи в свою цільову аудиторію. Я це називаю не музика « музика» , а радше « індустрія розваг» , масова культура .

Звичайно , молодим групам рівнятися на це не варто. Молодим групам варто рівнятися на те , що у них всередині. А всередині у них відбувається те , що у нас в країні відбувається навколо - якась дивна каша. З того, що « грошей немає» , і «ніхто не зрозуміє » , і «нікому не треба» , і « гітари немає хорошої » , і « струни порвалися » , і « собачка захворіла » , і , там , «вибори» ... А по телевізору при цьому показують , що все класно . Тому складно вистояти в боротьбі слабкому, Легкоуразливі суті музичному з сучасною медіа- цивілізацією. Ламаються.

Від телебачення Ви зараз повністю дистанціювалися ?

Це був такий проект , тимчасовий [ мова про телеканал MTV Ukraine - прим. ] . Це ж не мій основний бізнес. Мені подобається музикою займатися. На телебаченні взагалі практично ніякої музики не було. А зараз так її взагалі немає , одні серіали.

Я саме про це хотів запитати . Раніше ви говорили , що на MTV ніколи не буде замовних кліпів.

Поки я там був , так і було. Поки там був після мене Андрій Урін , такого теж не було.

Він же теж недавно пішов, близько року тому , десь так ?

Так. А зараз я не знаю , що там . Та нехай собі розвиваються . [ Буквально через кілька місяців після інтерв'ю канал MTV Ukraine припинив своє існування - прим. ]

У нас зараз , за фактом , немає жодного телеканалу музичного , який демонстрував би щось крім попси . Ну , крім A- One.

Є інтернет , величезна аудиторія . Так, це не 10 % , і навіть не 50 %. Але все одно вона зростає. І є маса проектів , які збирають клуби. От є , наприклад , група Dead Boys Girlfriend . Ось шикарна група . Їм шлях у традиційні медіа замовлений. А їм воно й не треба . Воно підростуть зараз , зміцніють , якщо протриматися років 5-7 вони стануть такими « грандами » , як ви кажете , для нового покоління. Це класний приклад сучасної групи. Є світові аналоги , але це дуже нове. Дуже нова історія. Я з задоволенням їх слухаю .

Можете дати пораду , чого уникнути на початку , при створенні групи? Або , може , до кого звернутися ?

Наркотиків і алкоголю найкраще уникнути. Я думаю , що будь-які зовнішні стимулятори створюють ілюзію , що «наш музон самий борщістий ». Будь-яка пляшка пива відкидає реальне бачення того , що ти робиш на тиждень назад . Можна в цьому загубитися дуже легко. Є такий імідж , що всі наркомани , алкоголіки , але ... Для фана - так, а для великих звершень - ні. У Фейсбуці бачив таку афішу , мовляв , « Без наркотиків вони могли б досягти більшого» , і там перелік усіх , хто помер . Починаючи , там , від Майкла Джексона і закінчуючи Еймі Уайнхаус і Уїтні Х'юстон. Хто знає , чого вони досягли б без наркотиків , можливо , нічого не досягли б ? Але від цього точно треба утримуватися . Особливо , на початку . Особливо , завжди .

І ще , що стосується першого питання , « чого не вистачає ? ». От не вистачає таких проектів як у вас , тому що у нас музичної журналістики немає взагалі.

У нас немає людей , які вміють слухати музику і писати про ті емоціях , які ця музика викликає. 95% - це копіпаст прес - релізу і досведос ; це нам не подобається , ми хочемо додому , у нас там підробіток ще , фуршет обіцяли непоганий , ми прийдемо ... Тобто , немає такого , як робите ви . І дуже правильно робите. Тому бажаю вам рости , міцнішати , тому що ви потрібні українським музикантам .

Дякую. Ми цим надихаємося .


P.s : Щераз вибачаюсь за помилки в перекладі, якщо такі були.